logo7 transp

Åpningstider

Mandag: Lillestrøm
Tirsdag : Lillestrøm
Onsdag: Lillestrøm
Torsdag: Enebakk
Fredag:
(Enebakk)
Lørd. og Søn.: Stengt

 

NB! Mandag tom. onsdag jobber jeg i Lillestrøm. Torsdager og noen fredager jobber jeg i Enebakk.

 

Åpningstidene er fleksible og etter avtale.

Bestilte timer som ikke benyttes, blir belastet i sin helhet dersom timen ikke er avbestilt minst en virkedag før.

Kontakt oss

Storgata 9 B
2000 Lillestrøm

Prestegårdsveien 1
(under Joker i Kirkebygda)
1912 Enebakk

Tlf.:     99 63 98 23
E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Autoriserte Fotterapeuter

logo

 

  • har unik helsefaglig kompetanse på føtter
  • har gode kunnskaper om gangmønster og sammenhengen mellom fottøy og fotlidelser
  • behandler lidelser knyttet til hud, skjelett og negler på fot.

Barefoot Science såler

Diabetes og Barefoot Science

 Diabetes mellitus og dens komplikasjoner er den sjette største dødsårsaken i USA¹. Faktisk, mange kreftformer inkludert prostata, bryst og tykktarm kreft har lavere dødelighet,  men diagnosen diabetes er fortsatt betraktet som mindre livstruende enn en kreft diagnose. Blant de mest vanlige kroniske komplikasjoner ved denne sykdommen er diabetessår, en tilstand som kan føre til amputasjon og død. Fem års dødelighet etter nyoppstått diabetes sår, har vært rapportert til å være mellom 43 og 55 prosent og opp til 74 prosent for pasienter med amputasjon av underekstremitetene². Sår er imidlertid et endelig resultat av mange dårlige vaner; dårlig blodsukkerkontroll og mangel på forebyggende tiltak.

Mosjon, sunt kosthold, regelmessig blodsukker overvåking, slutte å røyke, riktig medisinering , og praktisere god fot helse er alt til hjelp i å forebygge diabetiske fotsår og generelt øke god kontroll av type 1 eller type 2 diabetes . Diabetikere er jevnlig anbefalt å alltid bruke beskyttende fottøy for å hjelpe ved forebygging av kutt, skrubbsår og potensiell infeksjon som diabetikere er mer utsatte for. Diabetikere får også beskjed om å unngå tettsittende sko og sokker som kan hindre blodsirkulasjonen og å jevnlig inspisere føttene for hard hud og tørr hud. 

Forskning har vist at fotsår oppstår som en del av sluttfasen av diabetisk nevropati og muskelatrofi i føttene. Undersøkelser har også vist atrofi i de små musklene hos diabetikere, før klinisk perifer nevropati, kan påvises ved hjelp av standard kliniske teknikker. Denne atrofien antas å være den viktigste faktor som er ansvarlig for utviklingen av en ubalanse mellom flexor og extensor musklene, noe som resulterer i hammertær, fremtredende metatarsal hoder, og utvikling av høyt fottrykk som spiller en direkte rolle i utviklingen av fotsår³. Fordi atrofi i de små musklene er den viktigste prosessen som fører til anatomiske endringer i foten og som er direkte knyttet til utvikling av fotsår, er direkte evaluering og  forebygging av muskelendringer nyttigere  enn evaluering av nervefunksjonen⁴.  Nøkkelen er derfor å styrke de små fotmuskler gjennom forebyggende tiltak, før atrofi og nevropati har en sjanse til å ta tak, og det er her Barefoot Science kommer inn.

 I alle samfunnslag som bruker sko, har tærne til de fleste barn, etter en alder på 8 - 9 år, mistet opptil 50 % av sitt naturlige grep og kapasitet⁵. I hovedsak blir alle, som bruker sko, negativt påvirket av enhetene som er innebygd i skoene og forkledd som støtte, demping, pronasjonskontroll, supinasjonskontroll, bevegelseskontroll osv... Jo større grad av oppbygging i skoene, jo større grad av muskelatrofi, dysfunksjon og nevropati. Sko som er merket med "diabetiske sko" er de verste "lovbryterne" med mest oppbygging, stivhet og demping.

I hovedsak må det tas en proaktiv tilnærming mot diabetisk lemamputasjoner; en tilnærming til forebygging og en bør starte med barn som er genetisk disponert for diabetes. Det er aldri for sent å rehabilitere en muskel, og friske voksne føtter starter med friske barneføtter.

Diabetikere burde begynne å bruke Barefoot Science fotstyrkende  innleggssåler  snarest og få en lege til å overvåke rehabiliteringen av det myke vevet og musklene.

Barefoot Science forstyrkende innleggssåler kommer i hel og 3/4-dels lengde med et aktiviserende og muskelstimulerende design for å bruke kroppens eget sensoriske persepsjon og biofeedback for å aktivisere fotens små muskler.  Tradisjonelt har forsøkene på å adressere problemene med fotens små muskler  i diabetiske føtter vært basert på kunstig demping eller støtte av foten i et forsøk på å redusere trykkpunkter. Dette har hatt begrenset suksess. Forsterkende effekt av intervensjon og forebygging på et tidlig stadium, gjennom oppmuntring av motoriske, sensorisk og autonom neuron engasjement har vist seg å ha mer dyptgripende forebyggende effekt. 

Barefoot Science innleggssåler introduserer naturlig og gradvis muskelaktivitet til fotens såle som ubevisst starter  en serie med muskelkontraksjoner som resulterer i gradvis og naturlig styrking av fotens støttemuskulatur gjennom gjentatt eksponering. Sterke muskler og økt blodtilførsel til ekstremitetene bistår i å senke blodsukkernivået og den kontinuerlige stimulering av nerver og sirkulasjonssystemet  kan redusere utbruddet og størrelsen av neuropati.

 

Å bruke innleggssålene er enkelt, komfortabelt og  forbedrer føttene:

Uke 1-2:  Bruk Barefoot Science innleggssåler med innleggsnivå 1.

Uke 2-3:  Bruk Barefoot Science innleggssåler med innleggsnivå 2.

Uke 3-4:  Bruk Barefoot Science innleggssåler med innleggsnivå 3.

Uke 4-5:  Bruk Barefoot Science innleggssåler med innleggsnivå 4.

.....osv...

Når du er kommet til det siste innleggsnivået brukes dette hele tiden.

I pre kliniske studier ble det vist at ved bruk av Barefoot Science innleggssåler økte den strukturelle integritet av foten og i tillegg ble trykkpunktene under foten mindre. For de med diabetes, er reduksjonen av disse trykkpunkter nøkkelen i og med  at det reduserer sannsynligheten for lesjoner og friksjons relaterte skader på huden, som ofte kommer ubemerket og utvikler seg til alvorlige problemer.

1 KUNG H-S, HOYERT DL, XU J, ET AL: Deaths: final data for 2005. National Vital Statistics Reports. Available at: http:// www.cdc.gov/nchs/fastats/lcod.htm. Accessed October 6, 2008.
“Mortality Rates and Diabetic Foot Ulcers” in Journal of the American Podiatric Medical Association, Vol 98, No 6, November/December 2008
“Foot Small Muscle Atrophy is Present Before the Detection of Clinical Neuropathy” in Diabetes Care, Volume 28, Number 6, June 2005
“Foot Small Muscle Atrophy is Present Before the Detection of Clinical Neuropathy” in Diabetes Care, Volume 28, Number 6, June 2005
5 Dr. Rossi

Barefoot Sience vs. andre såler

PROPRIOSEPSJON 

 
Making sense of barefoot running - Beste innleggssåler for minimale sko.
Hele konseptet med minimalistiske sko er å gi brukeren en opplevelse lik den de ville fått hvis de faktisk var barbeint. Men for en puristisk "barefooter"  er dette en selv
motsigelse. Så snart du tilfører noen form for dekke til foten er du ikke lengre barbeint. Selv om dette høres veldig pirkete ut, så er det likevel sant og skulle få en til å åpne øynene.

En av de viktigste tingene ved å virkelig være barbeint er konseptet og maksimering av propriosepsjon og i særdeleshet den verdifulle sensor-motoriske informasjonen vi mottar fra fot/bakke grensesnittet. Men, som puristene vil si, så snart vi tlfører et lag mellom fotsålen og bakken, har du tilført et lag med sensorisk isolasjon og dermed dempet den verdifulle biofeedbak. Basert på dene forutsetningen, benytter vi muligheten til å se på antageligvis det meds ignorerte til nå og det viktigste aspektet av skoen; innleggssålen. Dette er den delen av skoen som er i umiddelbar kontakt med foten.

Innleggssåler har tradisjonelt blitt inndelt i tre hovedkategorier: dempende produkter, støttende produkter og tilpassede ortopediske såler. Nylig har det kommet en fjerde kategori: fotstyrkende eller proprioseptive feedbak innleggssåler.

Dempende produkter vil bruke begreper som støtdemping og energiavledning, med det grunnleggende premiss er at materialet, som pga. innhold og sammensetning forandres og /eller brytes ned, fordriver ufarlige nedslag og dermed den støtdempende funksjonen. Såler i denne kategorien er mye dempende, eller så brukes materialer med viskøse egenskaper. Materialer med disse genskaper har en tendens til å være tunge og virker mot sin hensikt for minimalister og i begge tifeller virker mykheten i produktet som en lyddemper og demper fotens interaksjon med underlaget. Dette er ikke en ønsket effekt for dem som ønsker en minimalistisk tilnærming for sin løping/gange.

Den andre hovedgruppen er sålene som er basert på å støtte foten, og som oftest fotens mediale bue. Varianter av disse sålene finnes med oppbygging medialt med den hensikt å øke pronasjons kontroll. Det grunnleggende konseptet med disse sålene er basert på å etterligne de spesialtilpassede ortopediske sålene. Andre varianter av disse finnes også der man varmebehandler sålen for å tilpasse den til foten og dermed blir etterligningen av spesialtilpassede ortopediske såler enda mer lik.

En annen type såle som må nevnes er selvsagt reseptbelagte såler; ortoser. Ortoerkn beskrives på følgendemåte: "en støtteskinne eller bandasje for svake og ineffektive ledd og muskler". Vanligvis selges ikke disse i butikker. Nesten hver forhandler har en andel av forbrukere som kommer for å få ortoser tilpasset til sko. Den underliggende filosofien for ortoser er enkel: ta en fot med mekaniske problemer som har blitt svekket gjennom år med støtte, ta en avstøpning som representerer den svekkede foten og støp en stiv såle. La foten fortsette å svekkes og støp en ny såle om et år.
 

Bare tanken på å la foten, som består av mykdeler og ben som resten av kroppen, bli avhengig av støtte er kontraproduktiv for dem som ønsker å styrke og rehabilitere for at foten skal bli en selvbærende struktur. Når en muskel først er avstivet,vil den kreve støtte resten av livet. Så, vi som ønsker å være "barefooters", eller i det minste minimalistiske, har en reell utfordring foran oss:
 

Vi ønsker å ha kontakt med jorden.

Vi ønsker ikke sensorisk isolasjon.

Vi ønsker så mye bevegelsesfrihet som mulig.     

Vi godtar ikke støtte- og dempingskonseptet.

Interessant nok, har en annen kategori innleggssåler dukket opp; Proprioseptiv baserte såler. I vår gjennomgang av denne kategorien fant vi et nytt produkt, nemlig Barefoot Sience. Å si ny kategori blir feil etterom BFS innleggssåler har eksistert i over et tiår og den underliggende vitenskapen som sålene er basert på er over to tiår gamle.

Den patenterte innleggssåle fokuserer på bruk av kroppens eget sensoriske persepsjon og propriosepsjon ved å innføre en mild stimulans til en region som tilsvarer kroppens massesentrum (balansepunkt for vridning). Kroppens naturlige respons på stimuli er å forflytte seg, og dermed begynner en rekke kontinuerlige muskelsammentrekninger. Sålene arbeider med en progrssiv serie av innlegg, mye som et progressivt styrketreningsprogram, ved gradvis å introdusere muskelstyrkende komponenter til foten. Så i motsetning til begreper som avstiving, demping og støtte er konseptet her å styrke og rehabilitere. For de av oss som har begynt å stille spørsmål med fordelene med avstiving, emping og støtte høres dette veldig fornuftig ut. 

 

Et annet interessant aspekt ved sålen er hvordan den samarbeider med foten. Vitenskapen bak den typiske sålen fokuserer primært på å støtte fotens ediale bue og muligens, avhengig av produkter, den laterale- og tverrbuen. Formen og konseptet bak Barefoot Sccciencce er å samarbeide med fotens massesentrum. Denne nøkkelregionen er også i linje med kroppens bevegelsesmønster gjennm foten og dermed skapes en kulelignende effekt som foten kan rotere rundt. Fra et anatomisk synspunkt er hofteleddet et kuleledd pg kneet er hengselsledd og for at foten skal kunne bevege seg i mange retninger med underlaget, må den ha en funksjon som et kuleledd. Dette aspektet har spesielt stor betydning for dem som driver med løping eller andre aktiviteter på ujevne underlag.

Bortsett fra sokken, er innleggssålene det lag som kommer i umiddelbar kontakt med foten. Funksjonen og fordelene ved sålen er så nær som det er mulig å komme den virkelige fot/underlag kontakten inni skoen vs. fot/innleggssåle kontakt. Dette kan også overføres til fottøy man bruker til daglig og på en effektiv måte gi en progressiv barbeint simulering for hvert steg som tas. I teorien skulle dette minske risikoen for skader og forkorte overgangstiden noen ha, forbundet med minimalistisk/barbeint overgang.


I det store og det hele burde fordelene ved å være barbeint og/eller minimalistisk vise seg i å gi en mer effektiv og en mindre skaderelatert gangart. Den naturlige mekanikken i muskel-/skjelettsystemet er mer enn i stand til å gi den støtdemping som kroppen trenger og derfor trenger vi ikke støtdempende såler. Den sensoriske dempende effekten har ingen fordeler.
Mange vil hevde at de som ønsker en innleggssåle som er basertpå støtte og demping, bare trenger det pga. at fotens muskler er svekket og ute av stand til å stabilisere foten. Bruken av dempende/støttende såler behandler bare symptomene og ikke årsaken, pluss at avhengigheten av støtte bare fører til ytterligere svekkelse av fotens muskulatur.

 

Innleggssåler med fokus på å styrke og å rehabilitere føttene høres mer fornuftig ut. Den progressive treningen og det styrkende aspektet er helt logisk. Evnen til å samvirke med fotens proprioseptorer; å gi muskelaktiverende stimuli og forbedre bevegelsene i flere retninger er både smart og nyskapende.

 

Barefoot Science sålene er ultralette, fleksible og de kommer i hel og i 3/4 lengde. Sålene passer til alle som bruker fottøy, ikke bare barbeint løpere.

  

Dokumentert effekt

 

Barefoot Science har studert foten i mer enn to tiår, fra smertereduksjon til måling av de faktiske endringene i foten som kommer fra bruk av BFS innleggssåler. Gjennom laboratoriearbeid har vi målt effekten som våre såler har på brukerne ved å brukealle slags observasjoner - fra fottrykksmåler til ganganayser og undersøkelser mht. smertereduksjon.

 
Hvorfor har vi fokusert så mye på vitenskapen bak fotbehandling?
Det meste av det vi vet om fotbehandling kommer ra vitenskap som erover 100 år gammelt. Noen av de opprinnelige patenter fr fotbuestøtte ble registrert på begynnelsen av det 20. århundre og denne vitenskapen har ikke blitt undersøkt siden. I en studie av artiklene i Journal of Amercan Podiatric Medical Assosiation ble det funnet at bare 1 % faktisk refererte til vitenskapelig, evidentbasert informasjon. Svært få forskere tester nye teorier på behandling av feilstillinger i foten. For å fylle dette tomrom, begynte Barefoot Science å teste gamle teorier for å finne ut hva som kan gjøres for permanent å løse fotens smerteproblemer.

 

Her er noen av de tingene du kan forvente av BFS innleggssåler, utprøvd i våre laboratorier flere ganger:

Reduserer smerter i foten raskt.
I en studie utført i et klinisk miljø rapporterte over 96 %av legene og sykepleierne smertereduksjon i minst én av åtte kroppsdeler som ble studert. Tretthet hos deltakerne falt med 20 %, mens total smertereduksjon falt med 80 % i løpet av fire ukers studie. Denne dramatiske reduksjon av tretthet og smerter kommer pga. styrking av foten som skjer i løpet av de første par hundre skritt med BFS innleggssåler. Med mindre bortkastet energi i foten bledet mindre tretthet, mindre smerter og økt generell energi.

Høyner fotens buer.

En studie utført av School pls. and University of Huddersfield i England, viste at fotens lengde og bredde ble redusert med 4 % etter åtte ukers bruk av BFS innleggssåler. Økning av fotens mediale bue gir en jevnere kraftfordeling over leddene i foten og reduserer spenning i fotens vev. Med økt bue og dermed et gjennomsnitt på 36 % mindre hud i kontakt med underlaget, er plattfot praktisk talt eliminert. Sammen med høyere bue kommer en økning i stabilitet og reduserte smerter.

 

Forbedrer balansen umiddelbart.

Barefoot Sience studerte gangmønstre ved bruk av vanlige spasersko samt so med Barefoot Science innleggssåler. Ved bruk av målesystem som måling av plantartrykk inni soen, ble det målt umiddelbar forbedring i balanse og stabilitet. Det ble også målt forbedring i side-til-side bevegelser mens personene brukte BFS såler. I stående tester, ble personer med BFS såler observert å ha 50 % bedre justering  kroppen enn dem med vanlige såler.

 

Les også SOMA Prosjekt rapport. Rapport fra en mikrostudie med 18 deltakere på SOMA (Speial Operation Military Assosiation). 

 

Fotterapeuten - en naturlig del av den offentlige helsetjenesten!

Copyright © 2020. All Rights Reserved.

Storgata 9 B | 2000 Lillestrøm |Telefon:99 63 98 23| E-post:mayliss.antonsen@gmail.com | Org. nr.: 986 553 681